Stichting Winterevents Maastricht
Stichting Winterevents Maastricht bestaat uit het ondernemersduo Ralph Bastiaens en Ralph Meijs. Samen organiseren zij Magisch Maastricht op het Vrijhof in Maastricht. “Tijdens het organiseren van de het winterevent Magisch Maastricht leggen we de lat zo hoog, dat eigenlijk niemand anders daar overheen kan.”
Winterevents Maastricht
Ralph Meijs: “Toen we de kans kregen om ons in te schrijven voor de Europese aanbesteding om Magisch Maastricht te kunnen organiseren, hebben we in ons plan ook extra aandacht gegeven aan de kwaliteit van het evenement. Toen we de aanbesteding hadden gewonnen, hebben we Stichting Winterevents Maastricht opgericht. We willen een kwalitatief goed evenement neerzetten, dat toegankelijk is voor jong en oud, en arm en rijk. In ons plan staat ook dat we oog hebben voor de monumentaliteit van de binnenstad. Ondanks dat het Vrijthof in het teken staat van Magisch Maastricht, blijven de monumentale panden en kathedralen goed zichtbaar.” Magisch Maastricht is een evenement waar het thema niet alleen kerst is, maar het is breder getrokken naar een winterevent. Het Vrijthof staat de hele maand december in het teken van winterse activiteiten. Zo is er een overdekte schaatsbaan te vinden, een kerstmarkt, een kersttreintje, een reuzenrad, een wensboom en een winterglijbaan. Ook is er een winterlounge- en café, waar heerlijk gegeten en gedronken kan worden, een originele houten Almhütte, waar het Alpengevoel naar bovenkomt en de Schirmbar met après-skimuziek.
De organisatie
In maart begint Stichting Winterevents Maastricht met het opstarten van de organisatie. Er worden gesprekken gevoerd met standhouders, evaluaties gehouden en nieuwe contracten met deelnemers getekend. In de zomer zijn de meeste standhouders bekend, waarna het Vrijthof op papier ingedeeld kan worden met de vele standhouders en attracties. Hiervoor voert Stichting Winterevents Maastricht gesprekken met de gemeente, wat betreft veiligheid en vergunningen. Vervolgens is het tijd voor media-aandacht en promotionele acties. Een paar weken voordat het evenement start, wordt het personeel geregeld, ongeveer honderd medewerkers. Ralph Bastiaens: “We beginnen met twee dagen in de week op kantoor. Maar naar mate de tijd vordert en het evenement dichterbij komt, neemt het aantal werkdagen toe. In november zitten we elke dag op kantoor en als Magisch Maastricht eenmaal aan de gang is, maken we dagen van negen uur ’s ochtends tot twee uur ’s nachts.” De organisatie pakken Ralph Meijs en Ralph Bastiaens samen op, ze zijn beiden betrokken bij alle aspecten van de organisatie. Al heeft de een andere kwaliteiten dan de ander. Bastiaens: “Ralph (Meijs) heeft een financieel adviesbureau, dus hij is financieel beter onderlegt.” Meijs vult aan: Ralph (Bastiaens) is beter in het logistieke aspect, hoe we bijvoorbeeld omgaan met de bevoorrading, met afvalverwerking en met schoonmaak. Maar we blijven beiden betrokken bij alles en we weten van elkaar wat we doen. We vullen elkaar goed aan en zijn complementair aan elkaar.”
Het goede doel
Stichting Winterevents Maastricht vindt het belangrijk om ook een bijdrage te leveren aan het goede doel. Bij de aankomst van de Kerstman in Maastricht wordt dan ook Stichting de Knoevel betrokken. Via de stichting wordt er een aantal langdurige zieke kinderen uitgenodigd dat mee mag lopen bij de tocht die de Kerstman door de stad Maastricht loopt. Ook kunnen kinderen van alle basisscholen in Maastricht gratis schaatsen op verschillende dagen in december. Meijs: “We vinden het mooi om bij te dragen aan het goede doel. Ons streven is dan ook om jaarlijks minstens 15.000 euro te schenken aan een goed doel.”