Coolblue

Coolblue verkoopt consumentenelektronica aan klanten in Nederland en België. Sinds de oprichting in 1999 groeide het bedrijf enorm en daardoor veroverde het een leidende positie in de markt. Tegenwoordig beheert het meer dan 325 specialistische webshops en acht fysieke winkels, verspreid over Amsterdam, Groningen, Rotterdam, Eindhoven, Utrecht, Antwerpen, Zaventem en Lochristi. Dankzij deze uitbreiding bereikt het bedrijf een breed publiek en realiseert het een omzet van bijna één miljard euro.
Geschiedenis
Pieter Zwart, Paul de Jong en Bart Kuijpers richtten Coolblue op direct na hun afstuderen. Hun doel was een webshop te starten in elektronica en zich te onderscheiden door uitzonderlijke service. In 2000 lanceerden ze hun eerste webshop, Mp3-man.nl. Twee jaar later openden ze meerdere gespecialiseerde webshops in Nederland en België. In 2003 volgde de eerste fysieke winkel in Rotterdam, waar tegelijkertijd het hoofdkantoor gevestigd werd.
Het bedrijf liep voorop omdat het in 2005 als eerste grote webwinkel iDeal introduceerde. Vervolgens verbeterden ze in 2007 en 2008 de levertijden: wie voor 21.00 uur bestelde, kreeg de producten de volgende dag. Tegelijkertijd startten ze continu nieuwe specialistische webshops. In 2011 openden ze het eerste distributiecentrum van 5.000 m² en nog geen twee jaar later volgde een tweede centrum van 13.000 m², waardoor de logistieke capaciteit sterk toenam.
Klanttevredenheid en service
Service en klantbeleving vormen het hart van de strategie. Zo verrast en verwondert het Coolblue team klanten en daarmee zorgt het voor mond-tot-mondreclame. Medewerkers helpen bezoekers snel en persoonlijk, altijd met een glimlach. Daarnaast denkt het bedrijf actief mee over vervolg- en revalidatietrajecten, waardoor de klantbeleving volledig wordt geoptimaliseerd.
Prijzen en erkenning
Het succes leverde meerdere prijzen op. Zo won Coolblue in 2005 de Rotterdamse Ondernemersprijs. Daarna, in 2012, volgden ‘De Beste Webwinkel 2013’ en de Thuiswinkel Award. Vervolgens benoemde Tweakers het in 2014 opnieuw tot ‘De Beste Webwinkel’, en in 2015 won het nogmaals twee Thuiswinkel Awards. Al deze erkenningen bevestigen de kwaliteit, service en klantgerichtheid van het bedrijf.