Coolblue
Coolblue is een webwinkel die voornamelijk consumentenelektronica verkoopt in Nederland en België. Coolblue is in 1999 ontstaan en heeft in de afgelopen jaren een enorme groei doorgemaakt. Inmiddels heeft het bedrijf meer dan 325 specialistische webshops en acht fysieke winkels (in Amsterdam, Groningen, Rotterdam, Eindhoven, Utrecht en Antwerpen, Zaventem en Lochristi in België) met een totale omzet van bijna één miljard.
Geschiedenis
Coolblue is in 1999 opgericht door Pieter Zwart, Paul de Jong en Bart Kuijpers. Ze waren alle drie net afgestudeerd en hadden het idee om een webshop te beginnen in elektronica. Ze wilden zich vooral onderscheiden door middel van service. De eerste webshop werd gelanceerd in het jaar 2000 met het domein Mp3-man.nl. Twee jaar later opende het bedrijf nog een aantal webshop in Nederland en België dat zich richt op de nichemarkt; webshops die zich voornamelijk richten op één productgroep. In 2003 werd de eerste fysieke winkel geopend in Rotterdam, waar tevens het hoofdkantoor van Coolblue is gevestigd. Als eerste grote webwinkel in Nederland biedt Coolblue vanaf 2005 iDeal. Vervolgens verbeteren ze in 2007 en 2008 hun levertijden; eerst vóór 21.00 uur besteld en vervolgens vóór 22.00 uur besteld, is de volgende dag bezorgen. Tussentijds worden er steeds weer nieuwe specialistische webshops gelanceerd. Omdat het bedrijf groeit, wordt het eerste distributiecentrum van 5.000 m2 in 2011 geopend. Nog geen twee jaar later wordt het tweede distributiecentrum geopend, met een oppervlakte van 13.000 m2.
Klanttevredenheid en service
Vanaf de oprichting van Coolblue, was er besloten zich te onderscheiden door middel van service. Service en klanttevreden is wellicht het verkeerde woord, want Coolblue wil klanten verwonderen. Door mensen te verrassen en te verwonderen over de service gaan mensen over Coolblue praten, wat resulteert in de beste manier van reclame maken. Klanttevredenheid is misschien wel het belangrijkste speerpunt van Coolblue. De organisatie is strak ingericht waarbij de focus ligt op de klant nóg beter helpen, met een glimlach. Deze manier van klanten benaderen blijkt goed te werken, gezien de bedrijfsresultaten en de groei die het bedrijf doormaakt.
Prijzen
Coolblue heeft veel onderscheidingen en prijzen gewonnen. In 2005 won het bedrijf de Rotterdamse Ondernemersprijs. In 2012 is Coolblue uitgeroepen tot ‘De Beste Webwinkel 2013’, in ditzelfde jaar won Coolblue ‘De Thuiswinkel Award voor de Beste Webwinkel 2013’. In 2014 werd Coolblue uitgeroepen door Tweakers als ‘De Beste Webwinkel van 2013/2014 en in 2015 winnen ze nogmaals twee awards van de Thuiswinkel Awards.