Prijsvrij

Prijsvrij kantoor

Prijsvrij is een online reisbureau dat pakketreizen scherp geprijsd aanbiedt. Met hun eigen pakketreizen onder het merk Sunmix weten ze pakketreizen goedkoop aan te bieden door vluchten en hotelkamers dynamisch en op grote schaal te pakketteren. Klantenservice staat hoog in het vaandel bij Prijsvrij, met ruime openingstijden ’s avonds en in de weekenden en een snelle reactietijd willen ze zich onderscheiden van concurrenten. Daarnaast willen ze Prijsvrij-klanten altijd iets extra’s bieden, zoals reisproducten met korting.

Concept veranderd

Achter Prijsvrij schuilt een softwareontwikkelingsbedrijf dat jarenlang softwareoplossingen ontwikkelde voor verschillende grote namen binnen de reisbranche, zoals KLM, Van der Valk en Peter Langhout Reizen. Op een bepaald moment ontstond het idee om zelf een reisproduct te gaan ontwikkelen en dat is uiteindelijk Prijsvrij geworden. In de zomer van 2010 werd Prijsvrij gelanceerd met een grote reclamecampagne op televisie met de slogan “I move to you, you move to me”. Het concept van Prijsvrij was toen anders dan het nu is. Prijsvrij was initieel een bied-website waar geboden kon worden op pakketreizen, met als achterliggende gedachte om de restcapaciteit van hotels en luchtvaartmaatschappijen te kunnen verkopen tegen scherpe tarieven. Na een aantal maanden bleek dit concept niet goed aan te slaan onder het Nederlandse publiek. Daarom is besloten om een andere koers te gaan varen en werd er van Prijsvrij een online reisbureau gemaakt.

Online reisbureau

In januari 2011 startte Prijsvrij als online reisbureau en dat sloeg meteen aan. Op dat moment was Prijsvrij ook het enige online reisbureau zónder daarbij ook een fysiek reisbureau te hebben. In die beginperiode werden er voornamelijk reizen verkocht van grote touroperators. Maar naarmate het bedrijf steeds verder doorgroeide, moesten de touroperators steeds meer commissie afstaan aan Prijsvrij. Zij verkochten immers hun vakanties via tussenpersoon Prijsvrij, waarbij Prijsvrij een groot deel van de marge uitgekeerd kreeg, in plaats van de touroperator zelf. Toen een aantal grote touroperators de samenwerking opzegde en hun vakanties direct aan de consument ging verkopen, stond Prijsvrij voor een uitdaging om de groei vast te kunnen houden.

RWE Group

Mede daardoor had Prijsvrij in 2014 al een deel van de aandelen verkocht aan de Duitse REWE Group, een groot supermarktconcern met als toeristische tak DER Touristik. Het belang van 50 procent in Prijsvrij werd vergaard vanwege de goede prestaties die het Nederlandse bedrijf in de voorbije jaren heeft gerealiseerd op het gebied van e-commerce. Aangezien Duitsland op dit vlak nog ver achterloopt op de Nederlandse markt kon er enerzijds geleerd worden van de technologische en marketingkennis van de Nederlandse specialisten en anderzijds kon Prijsvrij profiteren van het uitgebreide aanbod in accommodaties en vluchtmogelijkheden van DER Touristik. De samenwerking gaf Prijsvrij tegelijkertijd de mogelijkheid om hun ambitie naar buitenlandse expansie te verwezenlijken. Vanwege goede content vanaf grensluchthavens in Duitsland, zoals Düsseldorf, Keulen en Weeze kon het aandeel met vertrekken vanaf deze luchthavens flink verhoogd worden en bereikten ze daarmee meteen een ander publiek in Nederland. Daarnaast werd er een nieuwe portal ontwikkeld voor de Tsjechische markt en gelanceerd onder de naam Sunmix.cz.

Sunmix

Vanwege de veranderende markt zit Prijsvrij zeker niet stil en zijn ze continu op zoek naar nieuwe kansen en trends waarmee ze zich kunnen onderscheiden ten opzichte van concurrentie. Het zelf boeken van vakanties en stedentrips is al een aantal jaren aan een flinke opmars bezig en dat heeft Prijsvrij doen besluiten om een nieuw product te ontwikkelen. Sinds twee jaar is Prijsvrij daarmee ook virtueel touroperator. Er is een module ontwikkeld waarmee op een dynamische manier vluchten van lowcost airlines gekoppeld kunnen worden aan hotelkamers via beddenbanken. Zo worden er eigen pakketreizen gecreëerd onder de naam Sunmix. Groot voordeel van deze nieuwe virtuele touroperator is dat er geen vluchten en hotelkamers ingekocht hoeven te worden, er wordt namelijk gebruik gemaakt van het aanbod dat op dat moment beschikbaar is. Dit betekent dat Prijsvrij nooit met restvoorraad blijft zitten. Dit concept blijkt het succes van de afgelopen twee jaar. Op dit moment wordt al ruim zeventig procent van de omzet gehaald uit de reizen van het eigen label Sunmix.