Top Bloemen

Top Bloemen

Top Bloemen is een Nederlands bedrijf dat werd opgericht door Edwin van Arkel. Het bedrijf valt onder het moederbedrijf Topgeschenken Nederland BV, dat is gevestigd in Nieuw-Vennep. Bovendien bezit deze overkoepelende organisatie naast Top Bloemen ook Top Fruit en Top Taarten. Vanuit hun websites verstuurt Top Bloemen diverse producten direct naar klanten.

De start van Top Bloemen

Tom Bloemen begon in 1999 als onafhankelijke bloemist in Hoofddorp. Door de toenemende vraag werd het werk voor Edwin bijna ondoenlijk. Hij ontving namelijk steeds meer aanvragen voor boeketten en geschenken uit heel Nederland. Daarom ging Edwin samenwerkingen aan met bloemisten door het hele land.

Overgang naar online verkoop

In 2005 maakte het bedrijf een belangrijk keerpunt door volledig over te stappen op online verkoop. Hierdoor kon het bedrijf uitbreiden. Tegelijkertijd bouwde het bedrijf een sterk netwerk van leveranciers en regionale bloemisten op. Dankzij dit netwerk verbeterde het bedrijf continu de dienstverlening. Zo paste het bedrijf haar aanbod steeds beter aan op de wensen van klanten. Uiteindelijk groeide Top Bloemen in 2015 uit tot marktleider in de online bloemenbranche.

Interne logistiek en uitbreiding

Onlangs besloot Top Bloemen de logistieke werkzaamheden in-house te verplaatsen. Dit leidde tot veel nieuws, omdat het bedrijf hierdoor veel samenwerkingen moest beëindigen. Om de stijgende vraag aan te kunnen, wil het bedrijf negen nieuwe distributiecentra opzetten. Vorig jaar verhoogde het bedrijf de omzet met 51%. Dit komt neer op ruim 38,5 miljoen euro. Dit jaar verwacht het bedrijf een vergelijkbare groei.

Groei door overnames en samenwerkingen

Daarnaast droeg de overname van de website geschenkbezorgen.nl bij aan de omzetstijging. Ook stimuleerde deze overname de algemene groei van het bedrijf. Bovendien gaat zelfs het platform Thuisbezorgd bloemen van Top Bloemen bezorgen. Hierdoor nam de naamsbekendheid van het bedrijf verder toe. Naast samenwerkingen met bekende bedrijven voert het bedrijf campagnes op Sky Radio, TLC en in de film Soof 2. Dit leverde aanzienlijk meer webverkeer op.

Nieuwe fysieke winkel

Nu Top Bloemen landelijk bekend is en een groot netwerk heeft opgebouwd, opende het bedrijf een fysieke winkel in Amstelveen. In het eerste jaar runt de e-tailer de winkel zelf. Dit gebeurt in samenwerking met een franchisemanager. Vervolgens is de strategie om de komende jaren meer winkels te openen. Deze winkels moeten als franchiseketen door het hele land verspreid worden. Het filiaal in Amstelveen dient als pilot. Bij succes zal dit concept worden gedupliceerd